گروه فرهنگی سراج24: برنامه ریزی ایرانیها برای ایام نوروز متفاوت است. خیلی ها دوست دارند راحت باشند و بی دغدغه روزگار بگذرانند، به مهمانی بروند، شاد باشند و آخر شب هم پایتخت ببینند. نوروز برای بسیاری از ایرانی ها زمانی است برای فراغت از کار و خدمت تمام وقت به خانواده. اما این روزهای بلند برای خیلی ها ممکن است حوصله سر بر شود به همین خاطر اولا تلویزیون هر ساله برنامه مفصلی برای فیلمها و مسابقات نوروزی اش طراحی می کند و دوما فعالیت های دیگری برای پر کردن اوقات فراغت به مردم پیشنهاد می شود. فیلم دیدن، کتاب خواندن، سفر رفتن و ... بخشی از کارهایی است که احتمالا بسیاری از مردم در ایام نوروز ترجیح دادهاند آن را تجربه کنند و روزهای بلند فروردین را با آن بگذرانند.
برنامههای نوروزی تلویزیون، اکران ویژه نوروزی سینما، تورهای نوروزی آژانسهای مسافرتی، تورهای بوم گردی شهرداریها و ... بخشی از تلاشها برای پر کردن اوقات فراغت مردم در ایام نوروز است تا شیرینی تعطیلات بلند مدت نوروزی، دل مردم را نزند!
امسال در کنار همه این فعالیت ها یک اقدام دیگر نیز تجربه شد. اقدامی که طعم کتاب و ادبیات داشت و چند هدف را همزمان مورد نظر قرار داده بود. طرح «عیدانه کتاب» یک طراحی ویژه اولا برای نجات بازار نشر و کتاب از رکود و رخوت و دوما فرهنگ سازی برای پر کردن اوقات فراغت نوروزی مردم با کتاب و ادبیات بود.
عیدانه کتاب مثل پاییزه کتاب و بهارانه کتاب که در گذشته برگزار شده بود، مخالفان و موافقان متعددی داشت اما این ها باعث نشد که عیدانه کتاب برگزار نشود. بیش از 700 کتاب فروشی در کل کشور به طرح عیدانه کتاب پیوستند و در جریان این طرح تمامی کتابهایشان را با تخفیف 20% به مردم و مراجعه کنندگان ارائه کردند. این ماجرا با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه افتاد تا یک ماه مانده به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، جان تازه ای به فعالان این حوزه بدهد و عیدی جذابی برای علاقه مندان کتاب باشد.
عیدانه کتاب از 22 اسفند شروع شد و تا 12 فروردین ادامه پیدا کرد. نتیجه و گزارشهای این طرح در روزهای گذشته منتشر شد. اعداد و ارقام حیرت انگیز است! در طول حدود 2 هفته برگزاری عیدانه کتاب حدود 480 هزار نسخه کتاب به ارزش بیشتر از 10 میلیارد تومان در کل کشور به فروش رفت.
10 میلیارد تومان اصلا عدد کوچکی برای کتاب نیست. با یک مقایسه ساده میتوان فهمید که عیدانه کتاب چه تاثیر خوبی بر نوروز مردم داشته است. همزمان با انتشار این عدد و رقم ها، میزان فروش گیشه سینمای ایران در ایام نوروز هم منتشر شد. جالب است بدانیم کتاب و نشر با این همه مظلومیت در تبلیغات رسانهای توانست چیزی در حدود نصف گیشه سینمای ایران، گردش مالی داشته باشد. سینما با آن حجم از تیزر و سلبریتی و تبلیغات توانست به عدد 20 میلیارد فروش برسد.
روزهای پایانی سال 96 و تشکیل صف خرید کتابهای تازه نویسندگان معروف آنهم مقابل برخی از کتاب فروشی های خیابان انقلاب تهران، خیلی از فعالان این حوزه را امیدوار کرد. عیدانه کتاب تقریبا همه آن امیدوارها و افراد دغدغه مند بازار نشر کشور را به این گزاره رساند که مردم از انبوه بیسوادی و کم عمقی در فضای مجازی دوباره به سمت کتاب و محتوای عالمانه آمدهاند. این روند کم کم شدت میگیرد و باید قدر این بازگشت را دانست.